We kunnen ons voorstellen dat er allerlei vragen in u opkomen over het wonen in een van onze zorgvilla’s. Misschien vindt u hier al een antwoord.
Wonen
Bij veel van de Stepping Stones locaties is geen wachtlijst. Verhuizen kan dus snel gaan. Komt u gerust langs voor een rondleiding zodat u sfeer kunt komen proeven en met de locatiemanager kunt overleggen op welke termijn het inhuizen mogelijk is. Plan hier een rondleiding in.
Voor de meest actuele informatie over de wachtlijst kunt u ook contact opnemen met het Klantcontactcentrum via 085 – 808 7010 of info@steppingstones.nl. Zij kunnen precies zien hoeveel appartementen beschikbaar zijn en of er wellicht appartementen beschikbaar komen.
In veel Stepping Stones locaties zijn er een paar appartementen geschikt voor echtparen. Dit staat meestal aangegeven op de webpagina van de zorgvilla van uw keuze. Het is soms ook mogelijk om een oplossing op maat aan te bieden, bijvoorbeeld door twee appartementen naast elkaar te betrekken. Neemt u gerust contact op met het Klantcontactcentrum voor meer informatie via 085 – 808 7010 of info@steppingstones.nl. Zij kunnen samen met u kijken naar de mogelijkheden.
Heeft u of uw naaste interesse om in één van de zorgvilla’s te komen wonen? Plan dan gerust een rondleiding in. Wij maken graag kennis met u en kunnen u alles vertellen over het wonen bij onze zorgvilla. Bij nog nieuw te openen locaties is het nog niet altijd mogelijk om direct rondgeleid te worden. U kunt zich dan wel inschrijven voor de nieuwsbrief zodat we u op de hoogte kunnen houden. Op de webpagina van de zorgvilla van uw keuze ziet u links bovenaan of u zich kunt inschrijven voor de rondleiding of voor de nieuwsbrief.
Bezoek
Bewoners kunnen in het appartement gebruikmaken van een eigen telefoon en worden daarbij indien nodig begeleid. Het telefoneren naar de zorgvilla is vrijblijvend. Wel vragen wij u (de familie/ relaties) vriendelijk om na 10:30 uur te bellen, in verband met de zorgactiviteiten. De villa is 24 uur per dag bereikbaar, dringende zaken kunnen altijd gemeld worden.
Bezoek is altijd welkom. Wij geven de voorkeur aan bezoektijden tussen 10:00 tot 22:00 uur. Als u buiten deze tijden wilt komen, vragen wij u vriendelijk dit te overleggen met de locatiemanager. Ook willen wij u vragen om rekening te houden met de maaltijden en het rustmoment na de lunch.
Verder is er de mogelijkheid om te blijven slapen op de locatie indien er een extra ruimte voor is of de ruimte op het appartement het toelaat. De locatiemanager kan u informeren over de mogelijkheden.
De slaap- en rusttijden zijn afgestemd op de behoefte en het dagritme van elke bewoner. Na de lunch is er een gezamenlijk rustmoment ingelast, waarbij het bewoners vrijstaat om deze in de gezamenlijke huiskamer of in hun eigen appartement door te brengen.
Het houden van huisdieren gaat altijd in overleg met de locatiemanager. Voor het bezoek geldt: honden zijn welkom, maar zou u deze willen aanlijnen wanneer u de villa binnentreedt?
Financiering
De zorg voor onze bewoners wordt gefinancierd vanuit de Wet Langdurige Zorg en/of de ziektekostenverzekering. Voor beide geldt dat een indicatie nodig is. Daarnaast wordt er een eigen bijdrage gevraagd bij vergoeding van de zorgkosten uit de WLZ, welke verschilt afhankelijk van uw situatie.
De woonkosten bestaan uit de huur voor het appartement, welk per appartement o.a. afhankelijk is van de grootte en ligging, en de verblijfskosten. Hieronder vallen alle kosten voor services en diensten die u bij ons ontvangt, behalve uw persoonlijke uitgaven.
Een overzicht en toelichting op het VPT, aanvullende services en diensten vindt u hier.
Voorzieningen
De maaltijden worden bij voorkeur in de huiskamer geserveerd omdat onze ervaring is dat de gezamenlijke maaltijden belangrijke momenten zijn om gezellig bij te praten en samen de dag te evalueren. De koffie/thee en andere versnaperingen kunnen naar wens in het eigen appartement, of gezamenlijk in de huiskamer worden genuttigd.
Voor het bezoek staat koffie en thee klaar en indien dit niet het geval is kunt u koffie en thee verkrijgen via onze medewerkers. Het is altijd mogelijk – na overleg ter plekke – dat bezoek blijft voor de lunch of warme maaltijd. De woonzorgcoördinator of de locatiemanager kan u informeren over de kosten daarvan.
Alle kleding wordt op de locatie gewassen, mits deze voorzien is van een naamlabel. Met de woonzorgcoördinator worden concrete afspraken gemaakt over de verzorging van de kleding van de bewoner. Het is aan te raden dat de bewoner kleding meeneemt die goed in de wasmachine te wassen is en moeilijk wasbare kleding zelf te wassen.
Zorg en Welzijn
In het zorgleefplan vertalen we de levensgeschiedenis, leefgewoontes en wensen van onze bewoners in een aanpak waardoor we hun de meest passende zorg én welzijn kunnen bieden. Voordat een bewoner bij ons komt wonen, leren we hem of haar dan ook zo goed mogelijk kennen. We stellen vragen als: Wat was en is belangrijk voor u? Hoe ziet uw dagritme eruit? Wat eet u als ontbijt? Hoe staat u in het leven, waar gelooft u in, wat is voor u de zin van het leven of wat geeft het leven zin? Wie zijn uw vrienden en uw familie? Wat kunt u allemaal nog zelf? Het zorgleefplan bespreken wij ook tijdens het verblijf regelmatig met de bewoners en hun naasten.
Elke villa biedt een maandelijks wisselend activiteitenprogramma met diverse binnen- en buitenactiviteiten. De activiteiten zijn afgestemd op de wensen en mogelijkheden van de bewoners. Beweging en muziek zijn vaste onderdelen van het programma. Het schema met de activiteiten is op een centrale plek in de villa voor bezoekers zichtbaar. Familieleden zijn van harte welkom om deel te nemen aan een activiteit en ideeën/suggesties worden zeer op prijs gesteld. U kunt hiervoor contact opnemen met de locatiemanager.
In de huiskamer staat een televisie en een muziekinstallatie voor gezamenlijk gebruik. De televisieprogramma’s of de muziekkeuze vindt altijd in overleg plaats met de bewoners die zich in de huiskamer bevinden. Uiteraard staat het een bewoner en eventuele familie/relaties altijd vrij om op hun eigen kamer het gewenste programma te kijken.
ECD staat voor Elektronisch Cliënten Dossier. In dit digitale dossier leggen wij alle gegevens omtrent een bewoner vast. Dit systeem is dienend aan de werkwijze van onze medewerkers, het helpt hen vorm en inhoud te geven aan het bieden van belevingsgerichte welzijn en zorg. Tevens helpt het hen de zorgverlening te monitoren door middel van rapportages op zorgdoelen. De gegevens vanuit het ECD kunnen eenvoudig naar het Zorgleefplan worden vertaald.
Omdat wij het belangrijk vinden dat familie goed geïnformeerd is omtrent het dagelijks leven in de zorgvilla, de geboden zorg en gemaakte afspraken, werken wij met Carenzorgt. Carenzorgt.nl is een veilige en gebruiksvriendelijke online omgeving, waar vertegenwoordigers toegang kunnen krijgen tot belangrijke onderwerpen uit het zorgdossier van hun dierbare (ECD). Het gebruik van Carenzorgt zorgt ervoor dat de vertegenwoordiger eenvoudig en op ieder moment van de dag inzicht krijgt in de zorg die geboden wordt en de voortgang ervan.
De informatie in het elektronisch cliëntendossier waar u toegang toe krijgt betreft:
- het actuele zorgleefplan;
- de verouderde zorgleefplannen die gearchiveerd zijn;
- de rapportages die door de medewerkers geschreven worden over de voortgang van de zorg en het welzijn van uw dierbare;
- de kalender waarin de belangrijkste afspraken genoteerd worden. Bijvoorbeeld een afspraak met de huisarts, de fysiotherapeut, de kapper, etc.
Bij Stepping Stones is een onafhankelijke cliëntenvertrouwenspersoon beschikbaar die u ondersteunt bij vragen over onvrijwillige zorg. Klik hier voor een overzicht van de cliëntvertrouwenspersonen per locatie.
Zorgkantoren
Iedere regio in Nederland heeft één zorgkantoor. Het zorgkantoor is nauw verbonden aan de grootste zorgverzekeraar in die regio. In welke gemeente u woont, bepaalt dan ook onder welk zorgkantoor u valt. Onze locaties werken samen met verschillende zorgkantoren. Bekijk hier de lijst van de verschillende zorgkantoren van Zorgverzekeraars Nederland.
Iedere regio in Nederland heeft één zorgkantoor. Het zorgkantoor is nauw verbonden aan de grootste zorgverzekeraar in die regio. De naam van die verzekeraar komt vaak terug in de naam van het zorgkantoor. Het zorgkantoor werkt echter zelfstandig en heeft andere taken dan de zorgverzekeraar.
Het zorgkantoor is verantwoordelijk voor de zorg van volwassenen met een indicatie voor de Wlz. Het zorgkantoor:
- Sluit contracten met zorgaanbieders die Wlz-zorg bieden
- Zorgt ervoor dat u de Wlz-zorg krijgt die u nodig heeft
- Toetst of u Wlz-zorg thuis kunt krijgen als u dat wilt
- Toetst of u een persoonsgebonden budget (pgb) kunt krijgen als u dat wilt
- Stelt uw pgb beschikbaar als u daarvoor in aanmerking komt
Het zorgkantoor beoordeelt niet of u recht heeft op Wlz-zorg. Dat doet het Centrum indicatiestelling zorg (CIZ).
Als u recht heeft op zorg uit de Wlz dan kunt u gratis hulp, ondersteuning en advies krijgen van een cliëntondersteuner. De cliëntondersteuning is vooral gericht op de versterking van uw positie, zodat u weloverwogen keuzes kunt maken over uw zorg. Een cliëntondersteuner staat naast u, denkt mee met u en betrekt waar mogelijk uw sociale netwerk, zoals familie, mantelzorgers en vrijwilligers, bij het zoeken naar oplossingen.
Via het Zorgkantoor waarbij uw locatie is aangesloten, kunt u een onafhankelijke cliëntondersteuner inschakelen. Meer informatie vindt u op de website van het Zorgkantoor:
Zorgkantoor DSW
Zorgkantoor Menzis
Zorgkantoor VGZ
Zorgkantoor Zilveren Kruis
Niet tevreden?
Wanneer u niet tevreden bent over onze zorg of dienstverlening, doen wij er alles aan dit snel op te lossen. In sommige gevallen groeit onvrede echter uit tot een klacht. Ook dat lossen we graag samen in goed overleg op. Maak hiervoor gerust een afspraak met uw locatiemanager. Bent u niet tevreden over de geboden oplossing, dan kunt u zich wenden tot de onafhankelijke klachtencommissie. Meer informatie over het indienen van een klacht vindt u hier.
Werken
We zijn regelmatig op zoek naar nieuwe collega’s. Bijvoorbeeld verzorgenden, verpleegkundigen of wooncoördinatoren. Kijk op ons vacatureoverzicht voor alle actuele vacatures. Zit de vacature van jouw keuze er niet bij? Stuur je open sollicitatie met motivatie en CV dan naar: vacature@steppingstones.nl. Dagelijks komen er nieuwe vacatures bij en op deze manier kunnen we jou als eerste op de hoogte brengen.
Zoek jij een stageplek in de (MBO) zorg? Dan zijn we op zoek naar jou. Vul dan het formulier in op onze ‘werken bij’ website, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.