Bezoek
Bewoners kunnen in het appartement gebruikmaken van een eigen telefoon en worden daarbij indien nodig begeleid. Het telefoneren naar de zorgvilla is vrijblijvend. Wel vragen wij u (de familie/ relaties) vriendelijk om na 10:30 uur te bellen, in verband met de zorgactiviteiten. De villa is 24 uur per dag bereikbaar, dringende zaken kunnen altijd gemeld worden.
Bezoek is altijd welkom. Wij geven de voorkeur aan bezoektijden tussen 10:00 tot 22:00 uur. Als u buiten deze tijden wilt komen, vragen wij u vriendelijk dit te overleggen met de locatiemanager. Ook willen wij u vragen om rekening te houden met de maaltijden en het rustmoment na de lunch.
Verder is er de mogelijkheid om te blijven slapen op de locatie indien er een extra ruimte voor is of de ruimte op het appartement het toelaat. De locatiemanager kan u informeren over de mogelijkheden.
De slaap- en rusttijden zijn afgestemd op de behoefte en het dagritme van elke bewoner. Na de lunch is er een gezamenlijk rustmoment ingelast, waarbij het bewoners vrijstaat om deze in de gezamenlijke huiskamer of in hun eigen appartement door te brengen.
Het houden van huisdieren gaat altijd in overleg met de locatiemanager. Voor het bezoek geldt: honden zijn welkom, maar zou u deze willen aanlijnen wanneer u de villa binnentreedt?
Financiering
De zorg voor onze bewoners wordt gefinancierd vanuit de Wet Langdurige Zorg en/of de ziektekostenverzekering. Voor beide geldt dat een indicatie nodig is. Daarnaast wordt er een eigen bijdrage gevraagd bij vergoeding van de zorgkosten uit de WLZ, welke verschilt afhankelijk van uw situatie.
De woonkosten bestaan uit de huur voor het appartement, welk per appartement o.a. afhankelijk is van de grootte en ligging, en de verblijfskosten. Hieronder vallen alle kosten voor services en diensten die u bij ons ontvangt, behalve uw persoonlijke uitgaven.
Een overzicht en toelichting op het VPT, aanvullende services en diensten vindt u hier.
Voorzieningen
De maaltijden worden bij voorkeur in de huiskamer geserveerd omdat onze ervaring is dat de gezamenlijke maaltijden belangrijke momenten zijn om gezellig bij te praten en samen de dag te evalueren. De koffie/thee en andere versnaperingen kunnen naar wens in het eigen appartement, of gezamenlijk in de huiskamer worden genuttigd.
Voor het bezoek staat koffie en thee klaar en indien dit niet het geval is kunt u koffie en thee verkrijgen via onze medewerkers. Het is altijd mogelijk – na overleg ter plekke – dat bezoek blijft voor de lunch of warme maaltijd. De woonzorgcoördinator of de locatiemanager kan u informeren over de kosten daarvan.
Alle kleding wordt op de locatie gewassen, mits deze voorzien is van een naamlabel. Met de woonzorgcoördinator worden concrete afspraken gemaakt over de verzorging van de kleding van de bewoner. Het is aan te raden dat de bewoner kleding meeneemt die goed in de wasmachine te wassen is en moeilijk wasbare kleding zelf te wassen.
Zorg en Welzijn
In het zorgleefplan vertalen we de levensgeschiedenis, leefgewoontes en wensen van onze bewoners in een aanpak waardoor we hun de meest passende zorg én welzijn kunnen bieden. Voordat een bewoner bij ons komt wonen, leren we hem of haar dan ook zo goed mogelijk kennen. We stellen vragen als: Wat was en is belangrijk voor u? Hoe ziet uw dagritme eruit? Wat eet u als ontbijt? Hoe staat u in het leven, waar gelooft u in, wat is voor u de zin van het leven of wat geeft het leven zin? Wie zijn uw vrienden en uw familie? Wat kunt u allemaal nog zelf? Het zorgleefplan bespreken wij ook tijdens het verblijf regelmatig met de bewoners en hun naasten.
Elke villa biedt een maandelijks wisselend activiteitenprogramma met diverse binnen- en buitenactiviteiten. De activiteiten zijn afgestemd op de wensen en mogelijkheden van de bewoners. Beweging en muziek zijn vaste onderdelen van het programma. Het schema met de activiteiten is op een centrale plek in de villa voor bezoekers zichtbaar. Familieleden zijn van harte welkom om deel te nemen aan een activiteit en ideeën/suggesties worden zeer op prijs gesteld. U kunt hiervoor contact opnemen met de locatiemanager.
In de huiskamer staat een televisie en een muziekinstallatie voor gezamenlijk gebruik. De televisieprogramma’s of de muziekkeuze vindt altijd in overleg plaats met de bewoners die zich in de huiskamer bevinden. Uiteraard staat het een bewoner en eventuele familie/relaties altijd vrij om op hun eigen kamer het gewenste programma te kijken.
ECD staat voor Elektronisch Cliënten Dossier. In dit digitale dossier leggen wij alle gegevens omtrent een bewoner vast. Dit systeem is dienend aan de werkwijze van onze medewerkers, het helpt hen vorm en inhoud te geven aan het bieden van belevingsgerichte welzijn en zorg. Tevens helpt het hen de zorgverlening te monitoren door middel van rapportages op zorgdoelen. De gegevens vanuit het ECD kunnen eenvoudig naar het Zorgleefplan worden vertaald.
Omdat wij het belangrijk vinden dat familie goed geïnformeerd is omtrent het dagelijks leven in de zorgvilla, de geboden zorg en gemaakte afspraken, werken wij met Carenzorgt. Carenzorgt.nl is een veilige en gebruiksvriendelijke online omgeving, waar vertegenwoordigers toegang kunnen krijgen tot belangrijke onderwerpen uit het zorgdossier van hun dierbare (ECD). Het gebruik van Carenzorgt zorgt ervoor dat de vertegenwoordiger eenvoudig en op ieder moment van de dag inzicht krijgt in de zorg die geboden wordt en de voortgang ervan.
De informatie in het elektronisch cliëntendossier waar u toegang toe krijgt betreft:
- het actuele zorgleefplan;
- de verouderde zorgleefplannen die gearchiveerd zijn;
- de rapportages die door de medewerkers geschreven worden over de voortgang van de zorg en het welzijn van uw dierbare;
- de kalender waarin de belangrijkste afspraken genoteerd worden. Bijvoorbeeld een afspraak met de huisarts, de fysiotherapeut, de kapper, etc.
Bij Stepping Stones is een onafhankelijke cliëntenvertrouwenspersoon beschikbaar die u ondersteunt bij vragen over onvrijwillige zorg. Klik hier voor een overzicht van de cliëntvertrouwenspersonen per locatie.