Wij vinden het belangrijk om ouderen met dementie een beschermend en overzichtelijk thuis te geven. Dat betekent sfeervolle en kleine zorgvilla’s waar medewerkers, bewoners en familie elkaar goed kennen. We werken echt samen, als een warme, gemoedelijke familie.
We willen onze bewoners zo goed mogelijk leren kennen. We verdiepen ons in hun verleden, levensloop, in de leefgewoontes en we komen bij voorkeur eerst thuis kijken voordat iemand bij ons komt wonen. Ook maken we graag kennis met de familie. Elk appartement is gestoffeerd en met eigen meubilair in te richten en in overleg kunnen huisdieren zelfs meeverhuizen. Op die manier creëren we een echt thuis. Onze medewerkers koken of bakken zelfs samen met de bewoners. We bakken koekjes, maken een taart of bereiden samen een maaltijd voor. En dat voelt goed.
Samen het beste team
Als zorgprofessionals zijn wij eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van onze zorg. Maar we kunnen het niet alleen. Onze kleine teams werken daarom intensief samen met externe zorgverleners, vrienden, vrijwilligers, familie en – misschien wel het belangrijkste – de bewoners. We hebben veelvuldig persoonlijk contact en u bent altijd welkom. Ook is het in overleg met de locatiemanager mogelijk om wanneer dit nodig is te blijven overnachten. Daarnaast kunt u tevens mee-eten of meedoen aan activiteiten. Waar het ons om gaat is: de beste leefsituatie creëren voor uw naaste, of het nu gaat om langdurig verblijf, respijtzorg of een logeerverblijf. Dat doen we in zorgvilla’s door heel Nederland.
Ons familiegevoel
We runnen bij de zorgvilla’s van Stepping Stones samen een warm en liefdevol huishouden. We creëren een familiegevoel, mede door het bieden van veiligheid. Een veilige, warme omgeving waar iedereen zich thuis voelt. Niet alleen de bewoners, maar ook familie, vrienden, medewerkers en vrijwilligers. Ook buurtbewoners en andere geïnteresseerden zijn van harte welkom om deel te nemen aan activiteiten of om een kopje koffie te komen drinken. In onze villa’s zijn verschillende gemeenschappelijke ruimtes, zoals woonkeukens, sfeervolle huiskamers en lichte serres. Daar doen de bewoners mee aan allerlei activiteiten. Dat is goed voor sociale contacten en het gevoel erbij te horen, maar ook voor stimulering en het behoud van vaardigheden.
Zorg op maat
Voor iedere bewoner is uiterlijk zes weken nadat de bewoner bij ons is komen wonen een persoonlijk zorgleefplan beschikbaar. Zaken als medicatie, dieet, primaire hulpvraag, een eerste contact persoon en handelen bij calamiteiten worden binnen de eerste 24 uur vastgelegd in een voorlopig zorgleefplan. Het zorgleefplan wordt opgesteld in samenspraak met de bewoner en diens naasten. Belangrijk is dat zij zich in het plan en de bijbehorende doelen herkennen. De wensen en behoeften van de bewoner, dat zijn onze uitgangspunten. We houden rekening met het normale dag- en nachtritme van de bewoner. Alleen bij lunch en diner is meestal iedereen aanwezig. Mensen die kiezen voor privacy, eten soms in het eigen appartement. Ook familieleden zijn in overleg met de locatiemanager van harte welkom om aan te schuiven. De zorg sluit aan bij de belevingswereld en het dagelijks leven van de bewoners. We letten daarbij vooral op wat er nog wél mogelijk is. Een positieve kijk op het leven.
Activiteiten
Een goede balans tussen activering, rust en positieve prikkels is belangrijk. Daarom organiseren we binnen- en buitenshuis verschillende activiteiten, allemaal afgestemd op de behoeften van de bewoners. Familie, vrienden en buurtbewoners zijn in overleg welkom om aan te schuiven. Denk hierbij aan:
- Samen koken en/of bakken
- Muzikale momenten met herkenbare liedjes
- Bloemschikken, schilderen, geheugen spellen en handwerken
- Optredens en voorstellingen
- Bewegen en wandelen
- Culturele activiteiten zoals een museum- of theaterbezoek
- Uitstapjes naar een dierentuin, de markt en lokale activiteiten
- Verwenmomentjes zoals een manicure
- En kleine huiselijke momenten: samen koffie drinken, de krant lezen of een spelletje spelen
De hoogst mogelijke kwaliteit
Wij gaan voor de hoogste kwaliteit van welzijn en zorg. Daarom werken we met een kwaliteitssysteem waarmee locaties zelf op gestructureerde wijze kunnen werken aan verbetering van de kwaliteit en veiligheid van zorg. Het kwaliteitssysteem kent onder andere zelf-audits, een digitaal verbeterplan, interne audits en het gebruik van een kwaliteitshandboek. Iedere locatie wordt bij het werken aan kwaliteit ondersteund door een kwaliteitsadviseurs. Ook kunnen zorgverleners gebruik maken van de Vilans protocollen en is Korian lid van branchevereniging Actiz. Naast interne toetsingen (audits), worden er ook frequent externe audits afgenomen door CIIO. Hierdoor beschikken al onze locaties over het ISO 9001 certificaat, dé norm voor kwaliteitsmanagement. Voor nieuwe locaties geldt dat zij ongeveer vier maanden na oplevering getoetst worden.
Het verbeteren van kwaliteit en veiligheid blijft een doorlopend proces waardoor we continue verbeteringen doorvoeren die echt bijdragen aan het levensgeluk van onze bewoners en cliënten.
Voor meer informatie over hoe wij aan kwaliteit werken verwijzen we u naar ons kwaliteitsverslag.
Cliëntenvertrouwenspersoon Wzd
De cliëntenvertrouwenspersoon Wet zorg en dwang is er voor iedereen die zorg ontvangt vanwege een psychogeriatrische aandoening. De bewoner of zijn vertegenwoordiger kan deze inschakelen voor advies en bijstand bij vragen die betrekking hebben op de zorg- en dienstverlening van de zorgaanbieder, en in het speciaal vragen die gaan over onvrijwillige zorg. Dat is vaak iets wat iemand wil maar niet mag, of niet wil maar wel moet.
De functie van de CVP Wzd ligt vast in de wet. Hoe wij werken, is uitgewerkt in het Kwaliteitskader van de Landelijke Faciliteit (stichtinglandelijkefaciliteit-cvp.nl)
De CVP-ers zijn in dienst van vier verschillende organisaties, maar werken op eenzelfde manier. De cliëntenvertrouwenspersoon:
- luistert naar u
- geeft antwoord op uw vragen over onvrijwillige zorg en over het verblijf in een zorginstelling
- helpt bij het helder krijgen van het probleem
- geeft informatie en uitleg over uw rechten
- kan helpen om in gesprek te komen met de zorgverlener over het probleem
- ondersteunt u in het hele proces van het bespreken en behandelen van een klacht
Daarnaast bezoeken zij regelmatig locaties en, indien mogelijk, sluiten we aan bij een familieavond. Klik hier voor een overzicht van de cliëntvertrouwenspersonen per locatie.