Een mix van oud en nieuw: dat is terug te vinden in deze prachtige zorgvilla. Het voormalige gebouw uit 1863 is door Stepping Stones geheel opnieuw opgetrokken en met een aanbouw verbonden aan het historische witte huis ernaast. Ouderen met geheugenproblematiek vinden hier een warm thuis. Er zijn 30 appartementen, een gezellige eet- en woonkamer en meerdere terrassen, die grenzen aan de ruime tuin. Hier volgen bewoners de avonturen van vier kippen, die gezellig rondscharrelen. In één van de appartementen ontmoeten we bewoonster Ge, haar dochter Jenny en locatiemanager Ineke. Zij vertellen over het leven in de zorgvilla.
Wanneer is het tijd?
Mevrouw Ge woont sinds een paar maanden in Villa Nuova. “Voor mij gaf de arm van Ineke om mijn schouders de doorslag. Op het moment dat we kwamen kijken zat ik er écht even doorheen. Ik ben zelf verpleegkundige geweest en ik heb mijn leerlingen altijd geleerd dat het zorgvak om liefde draait. Ze had een leerling van mij kunnen zijn”, grapt ze. Dochter Jenny vervolgt: “Ook wij waren direct erg te spreken over de zorgvilla. De sfeer, de gesprekken met Ineke, de locatie zelf: dat voelde allemaal goed. Maar het is moeilijk om te beslissen wanneer het tijd is voor een dergelijke stap. Mijn moeder heeft altijd haar eigen pad gekozen. Zo zou ze emigreren naar Australië, maar is ze gebleven omdat ze mijn vader had leren kennen. Haar ouders wilden dat ze in hun winkel ging werken, maar zij wilde graag in de zorg aan de slag. Dat heeft ze gedaan. Ze was zelfs de enige vrouw in de straat die werkte toen ze getrouwd was. Daarom was het nu ook zo belangrijk om samen met mijn moeder deze beslissing van verhuizen te maken.”
Locatiemanager Ineke vult aan: “Het is één van de meest gestelde vragen vanuit familie: wanneer is de tijd daar? Een vraag die moeilijk te beantwoorden is: voor iedereen is dit anders. Wel merk ik dat men vaak te lang wacht. Heel begrijpelijk. Dit heeft meestal ook met schuldgevoel vanuit de mantelzorger te maken. Maar zo’n stap maken wanneer de zorgvrager het niet helemaal meer kan bevatten, is veel moeilijker te verwerken. Diegene voelt de verandering, maar heeft geen controle over de situatie. Dat zorgt vaak voor innerlijke onrust. Als je dat moment voor kunt zijn, kunnen bewoners eerder gaan genieten. Ze zijn vaak sneller gewend. Je moet dit huis veel meer zien als een woning met extra faciliteiten. Je hebt een eigen appartement en de zorg die we bieden is op maat.”
Persoonlijke zorg
“Ik vind het ook fijn om dingen zelf te doen en te beslissen”, vervolgt mevrouw Ge. “Hoe laat ik opsta, wat ik aantrek, mezelf wassen wanneer dit lukt. En ik ga graag aan de gang in de tuin. Iets wat ik altijd leuk heb gevonden. Ik maak bijvoorbeeld boeketten. Laatst vierden we het jubileumfeest van de zorgvilla, met een boerenbruiloft als thema. Het bruidsboeket kwam van mijn hand.” Ineke: “Activeren is precies het doel van onze zorgmethode. Want wanneer taken uit handen worden genomen die je zelf kunt uitvoeren, word je afhankelijk. Uiteindelijk verlies je die bijbehorende vaardigheid. Dat doet wat met je zelfbeeld. Daarom houden we met de bewoners het huishouden draaiend. Samen de was opvouwen bijvoorbeeld, aardappels schillen voor het eten of tuinieren. En we doen groepsactiviteiten. Dit kan iets met muziek zijn, creatieve activiteiten, of bijvoorbeeld sport of spel. Net wat de bewoners leuk vinden of gewend waren om te doen. Belangrijk is dat zij een fijne dag hebben en de regie kunnen blijven voeren over hun eigen leven. Juist de huiselijkheid maakt ons een warm gezin.”
Het levensverhaal als uitgangspunt
Om iemand te kunnen activeren moet je diegene goed kennen. Daarom gaan we op zoek naar het verleden en het gevoelsleven van de bewoners. We verdiepen ons in hun interesses en leefgewoontes. Naasten hebben hierin ook een belangrijke rol. En we gaan bij voorkeur eerst op huisbezoek. Door al deze informatie ontstaat er een levensverhaal en een beeld van iemand. Wat de wensen, behoeften en passies zijn, en hoe je de bewoner kunt activeren. Mevrouw Ge vindt het soms lastig om aan te geven wat ze wil, daarom zijn 1-op-1 momenten met de zorgverleners belangrijk. Laatst had ze een advertentie van kralen steken gezien. Ze is
ontzettend creatief, dus dat leek haar erg leuk om te doen. Op zo’n moment geeft ze dat aan, en dat maken we dan mogelijk.”
Mevrouw Ge en dochter Jenny zijn het erover eens. “Nergens kun je het beter krijgen dan hier. De zorg is goed, er is veel aandacht voor de bewoners en er wordt vers gekookt.” Mevrouw Ge eindigt: “Ik blijf hier nog wel even.”
Sfeer proeven bij Villa Nuova?
Plan een rondleiding. Er is dan volop gelegenheid om de locatie te bekijken, het zorgteam te ontmoeten én al uw vragen te stellen.
Meer informatie over Villa Nuova vindt u hier.